Vietnam #2/2, Hue, Whale Island, Saigon en de Mekong Delta

Mekong Delta - www.foodiemarjan.nlSuper leuk alle positieve reacties op het eerste deel, dan kan het tweede deel natuurlijk niet lang op zich laten wachten. Nadat we het noorden gehad hadden was het tijd om af te zakken naar het midden en het zuiden van Vietnam.

Van Hanoi vlogen we naar Hue. We hadden namelijk net al de treinreis vanaf Sapa naar Hanoi gehad, 2 keer een nachttrein achter elkaar zou een beetje teveel worden. Ik had me nog niet echt een attractie gevoeld, totdat we voor de tassencontrole op de binnenlandse vlucht zaten. We staken flink af bij de rest van het publiek, ik zag op dat moment ook nergens een andere toerist.

Hue

Voor Hue had ik een heel lijstje gemaakt met mooie dingen die ik wilde zien. Natuurlijk de verboden stad en diverse tombes. Helaas liep dat wat anders dan verwacht. Want ik werd ziek en goed ziek ook. Het flauwe is, ik eet overal op straat en heb nergens last van, eet ik een restaurant van een hotel besluit mijn maag dat dat eten niet goed is. Dokter Stefan dwong me na iedere reactie van mijn buik een zakje ORS te nemen en na 1,5 dag kon ik wel weer naar buiten. Omdat ik nog niet helemaal op en top was namen we de fietstaxi naar de verboden stad. We kregen er gelijk een toeristische route bij, dus zo hadden we toch nog iets gezien van Hue. De tombes zijn we nooit gekomen, want na de verboden stad moest ik toch weer even naar bed. Voordat we gingen eten zijn we toch nog even in de stad geweest, de terugweg verliep iets anders dan verwacht. Er was een buitje en de straat van ons hotel lag in een kuil. Ik overdrijf niet als ik zeg dat we tot onze knieën in het water terug moesten lopen. Bij het hotel zelf waren ze in paniek met zandzakken aan het rennen omdat de kelder waar alle brommers en fietsen stonden vol liep. Ondertussen zaten wij lekker in de lobby naar buiten te kijken naar busladingen Chinezen die niet nat wilden worden, best lastig met dat weer. En iedere keer als de bus de koffers ging uitladen liep de laadbak vol water. Gelukkig kwam onze taxi en konden we weer naar de trein. Nu snap ik ook waarom alle taxi’s rubber matten hebben en geen stoffen, als je iedere keer van die zeiknatte mensen in je taxi heb moet je wel.

Vietnam - www.foodiemarjan.nl
Ook de monniken hangen hier de toerist uit. In de verboden stad.
Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl  Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl

Ik kan een bonsai boompje al geen half jaar levend houden. Maar in Vietnam hebben ze bomen van honderd+ jaar oud. Deze zal niet zo oud zijn. Maar het hele land staat er vol mee.

Past best 😉

Ben je beter, gaat het regenen :

Tijd om weg te gaan!

Whale Island

We wilden toch wel een beetje rust in de vakantie dus leek het ons lekker om een paar dagen strand te plannen. En dat was het zeker. Het eiland bestond alleen uit ons huisjes park en meer was er niet. Ook hier hadden we weer het geluk van het naseizoen want het was er heerlijk rustig. Aangekomen stond er gelijk een heerlijk ontbijt voor ons klaar en daarna zijn we heerlijk gaan zwemmen. Mijn vader wil nooit in de koude zee, nou deze zee was heerlijk! En het leuke is dat er natuurlijk gelijk allemaal visjes om je heen zwemmen. Iedere keer als de boot van het resort bewoog kwamen er ook een soort springvisjes. Ik ben er tot op vandaag nog niet uit wat het waren, ze waren soort doorzichtig dus lastig te zien. Maar er sprongen soms honderden van die dingen om je heen. Wat we hebben gedaan op dat eiland? Eten, zwemmen, snorkelen eneuh niks!

Ons hutje!

Een klamboe is geen overbodige luxe
Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl  Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl

Vietnam - www.foodiemarjan.nl
Beetje jammer van die peuk, maar zie de volgende foto voor de bewoner van dit holletje.

Vriendjes maken 🙂

Vietnam - www.foodiemarjan.nl
Deze bananentaart ga ik ook een keer proberen!
Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl

Saigon / Ho Chi Minh City

We hadden het geluk hier om 4 uur ’s nachts aan te komen. De hotelkamer was nog niet klaar dus na een tukje op de bank zijn we om half zes toch maar naar buiten te gaan. Misschien wat vroeg, maar er was niemand op straat, ook eens lekker om mee te maken in dat drukke land. Nadat we alle hotspots gezien hadden was het nog steeds vroeg, het oorlogsmuseum was al vroeg open dus stonden we daar als eerste in de rij. Zolang je beneden blijft is het gewoon een leuk museum. Maar wat verdiepingen hoger komt de oorlog erg duidelijk in beeld. Er stonden twee Amerikaanse dames op leeftijd keihard te huilen bij enkele foto’s. Op de verdiepingen wat hoger laten de foto’s namelijk zien op welke gruwelijke wijzen mensen elkaar kunnen vermoorden of verminken. Stefan vond het te naar en legde zijn focus even op de andere zaken. Maar zelf heb ik toch het rondje afgemaakt, ik vind het altijd goed om te zien wat we dus in de toekomst niet meer moeten willen! De foto van het napalm meisje heeft in dit museum een bijzonder plekje gekregen. De foto’s die er hangen zijn gemaakt door diverse fotografen en ik moet zeggen ze dat er prachtige foto’s tussen zitten. Dat klinkt misschien wat gek, maar er hingen een paar portretten van mensen waar de fotograaf het gevoel van die mensen op de foto wist te leggen. Dus misschien niet het meest vrolijke museum, maar ik heb geen spijt dat ik er geweest ben. Wees niet bang, geen nare foto’s hier want ik heb geen foto’s gemaakt van het meer indrukwekkende gedeelte van het museum.

Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl 20160925-104256-vietnam-2016-p1010940

Vietnam - www.foodiemarjan.nl
Eten bij SH Garden. Het is even zoeken, maar het zit op de bovenste verdieping van een appartementengebouw. Het eten was er heerlijk, het is wel iets duurder gezien het uitzicht dat je er hebt.
Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl

Ze hebben iets tegen Chinees, maar Japans is goed top!
Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nlWat ik verder van Saigon vond? Het was een soort Barcelona van Azie. Tenminste, zo vond ik het. Je had een soort ramblas, waar mensen ’s morgens druk aan het sporten waren. Dat doen ze trouwens in heel Vietnam, om een uur of 5/6 staan ze overal op straat Tai Chi te doen of rennen ze druk in de rondte. Later op de dag is het daar natuurlijk te heet voor. Er staan enorme winkelcentra met alle bekende (dure) merken maar ook met Zara en Mango. Dus ben ik lekker gaan shoppen! Ik moet wel zeggen dat ik niks heb gekocht bij de voor ons bekende merken. In een straat zag ik steeds een leuke conceptstore waar ik heen wilde en daar kon ik zowaar een shirt kopen dat mijn maat had! Natuurlijk moest er een tas mee naar huis en in een meer Japans ogende winkel kon ik ook een trui aan. Je merkt ook wel gelijk dat dit wat meer een westerse stad is want er zijn meer westerse restaurants zoals een Griek waar je hompen vlees kunt eten, iets wat dus heel anders is als de Vietnamese keuken. Gelukkig wisten wij ook nog wat leuke Vietnamese restaurants te vinden.

Vietnam - www.foodiemarjan.nl

Op 52e verdieping van het financiële gebouw een sapje drinken. Mocht je daar zijn en je wilt naar boven, vraag dan of je boven wat mag drinken. Dat is namelijk goedkoper als een kaartje kopen voor de 50e verdieping.

In flats wonen niet alleen mensen maar er zitten ook leuke restaurantjes en barretjes verstopt.

Dit restaurant stond thuis al op mijn lijstje en ik moet zeggen, daar heb ik zeker geen spijt van. hij was gelukkig ook makkelijk te vinden.

Bij een bezoek aan Saigon kan de Chu Chi tunnels niet ontbreken. Het is misschien wel een van de meest commerciële attracties maar het is een hele bijzondere ervaring als je op handen voeten door zo’n tunnel kruipt en beseft dat mensen daar echt geleefd hebben.

Vietnam - www.foodiemarjan.nl
De tunnels kon je vinden door op de grond te stampen, nu moet ik zeggen dat zij daar een stuk handiger in zijn dan ik.

Je moest altijd met je benen eerst de tunnel in. Vooruit was namelijk niet mogelijk. Dit was bewust zodat indringers wat makkelijker gepakt konden worden.
Vietnam - www.foodiemarjan.nl Chu Chi tunnels - www.foodiemarjan.nl Chu Chi tunnels - www.foodiemarjan.nl

Chu Chi tunnels - www.foodiemarjan.nl
Er waren nog wat voorbeelden van vallen die de Vietcong had gemaakt.
Chu Chi tunnels - www.foodiemarjan.nl 20160928-095708-vietnam-2016-p1020121

De rubberen schoen van autobanden konden tegen water, hielden scherpe voorwerpen tegen en ze konden ze omgekeerd dragen om zo nep sporen te maken.

Chu Chi tunnels - www.foodiemarjan.nl
In de tunnels waren ook keukens. Nu vraag je je natuurlijk af wat doe je met de rook………

Doordat de rook eerst door een aantal kamers gaat is hij koud. De koude rook gaat dan ook niet de lucht in maar waaiert uit over de grond.

Mekong Delta

Bij Saigon hoorde ook een bezoek aan de Mekong Delta. Een wirwar aan watertjes, eilandjes en met heeeeeeeel veel boten. De Mekongrivier begint in Tibet en mondt uit in zee, gezien wij dus vlak voor zee zitten is dit geen water waar je als westerling in wilt zwemmen. Onderweg zie je ook iedereen zijn haren wassen, zooi lozen en de was doen in de rivier! De kleur van de rivier is bruin, niet door het vuil maar van het zand. Onze trip door de Mekong Delta bestond ook uit een fietstocht over het land. Daar kregen we les over alle soorten planten, fruit, groente en kruiden die je kunt verzinnen. Bij iedere plant die we tegenkwamen werd gebruik om te eten. Wel praktisch als je daar woont, je kunt gemakkelijk in je behoefte voorzien met alles wat om je heen groeit en bloeit. Of één zieke niet genoeg was werd nu Stefan ziek. Of het lag aan het ijsje dat we op hadden of aan de kokospap met rijst en banaan ik durf het niet te zeggen. Ik zal jullie de details besparen, maar op een boot ziek zijn is geen pretje. Dag 2 ging ik alleen met de gids mee naar de floating markt, waar alle lokale mensen hun goederen verkopen of kopen. Ondanks de buikgriep van Stefan heb ik daar toch maar weer fruit gegeten, mijn maag moest ondertussen wel gewend zijn! Op de boten die verkopen staat een paal en aan de paal hangt wat ze verkopen. Er zit ook een soort van structuur in, de ananassen bij de ananassen en de aardappels bij de aardappels.

Mekong Delta - www.foodiemarjan.nl
En ook hier stikt het weer van de kerken.
Mekong Delta - www.foodiemarjan.nl Mekong Delta - www.foodiemarjan.nl Mekong Delta - www.foodiemarjan.nl Mekong Delta - www.foodiemarjan.nl Mekong Delta - www.foodiemarjan.nl

Of we ook een slakje lusten 😉

De ijsco man!

Toen dacht hij nog dat dat ijsje een goed idee was. Al was de gecondenseerde melksiroop die er op zat wel even wennen.

Deze boom heeft de 100 jaar wel bereikt.

Mekong Delta - www.foodiemarjan.nl
Het lievelingseten van onze gids, dat moeten we dan ook even proberen.
Mekong Delta - www.foodiemarjan.nl Mekong Delta - www.foodiemarjan.nl

Wat dit is? Kokospap met in rijst gebakken banaan.
Mekong Delta - www.foodiemarjan.nl

Een lesje ricepops maken.
Mekong Delta - www.foodiemarjan.nl Mekong Delta - www.foodiemarjan.nl

Nadat de gids me verzekerde dat ik niet dood zo gaan heb ik een kopje slangenwijn op. Hoe het proeft? Vooral naar alcohol.

Mekong Delta - www.foodiemarjan.nl
Rijstpapier maken lijkt makkelijk, maar ik geloof niet dat ik het thuis ga proberen.

Snoepjes van kokos.

Ricepops en snoepjes mee voor onderweg.

De Floating Market.
Mekong Delta - www.foodiemarjan.nl 20160927-063454-vietnam-2016-p1020068 Mekong Delta - www.foodiemarjan.nl Mekong Delta - www.foodiemarjan.nl 20160927-091544-vietnam-2016-p1020084 20160927-092156-vietnam-2016-p1020088

Soms moet je even buiten de gebaande paden gaan om een echte Vietnamese markt te vinden. Je ziet het niet op de foto, maar ze waren hier levende visjes aan het schoonmaken. Eet smakelijk 😉

Mekong Delta - www.foodiemarjan.nl
Dag Mekong… dag Vietnam….

Klik op de foto voor mijn andere blog over Vietnam!

Comments

comments

Laat weten wat je van dit bericht vindt!?