Tips voor de feestdagen

christmas-791110_960_720

De komende dagen kunnen jullie veel kerstrecepten van mij verwachten. Met als afsluiter natuurlijk een aantal recepten gecombineerd tot een kerstmenu. Maar voordat dit zo ver is heb ik hier nog tips om de feestdagen niet gelijk kilo’s zwaarder te eindigen!

Kerst is ontstaan als iets heel anders dan een feest om je vol te vreten en veel te krijgen. Ik ben niet wekelijks en ook niet met kerst in de kerk te vinden, toch vind ik het kerkelijke idee achter kerst iets moois. Jezus kwam als redder van de wereld. Zoals ik zeg geloof ik niet, maar ik vind het mooi om kerst ook te gebruiken om stil te staan bij het leven en de wereld een stukje mooier te maken! En ik zal kerst dan ook zeker niet gebruiken om me vol te vreten.

Hier wat gouden tips waar ik me aan ga houden!

Als je zelf gaat koken!

  • Let op met je hoeveelheden, je hoeft geen biefstuk van 150 gram, 100 gram of de helft is ook lekker. Proef gewoon goed wat je klaar maakt!
  • Lekker eten heeft geen vette of suikervolle sauzen nodig. Gebruik je deze wel, maak ze dan zelf of kijk op de verpakking of en hoeveel suiker er in zit. Een dressing als olie, balsamico of azijn kan ook al een heerlijke smaak geven. Knoflooksaus kun je zelf bijvoorbeeld al maken met een basis van yoghurt.
  • Gourmetten hoeft niet alleen maar te bestaan uit vlees, je kunt ook vis, uien, paprika, courgette en champginons bakken. Zo wissel je het vlees wat af en zit je sneller vol. Let ook op dat je vooraf niet een half brood naar binnen zit te werken, wees tussen het gezellige kletsen bewust van wat je naar binnen werkt!

Naamloos

Uit, of bij iemand anders eten?

  • Let echt op met de sauzen die je voor schotelen, ongemerkt schuif je zo heel veel calorieën en suikers naar binnen.
  • Heb je echt die drie gangen en vooraf dat broodmandje nodig? Als ik uit eten ga ben ik zelf dol op voorgerechten en toetjes, hoofdgerechten hoeven van mij niet perse. Soms vraag ik daarom of ik 2 keer en een voorgerecht mag een toetje! Dat maakt het personeel echt niet uit!
  • Je kunt een toetje ook gewoon delen. In het buitenland is borden delen heel normaal, wij doen daar echt veel te moeilijk over!

Naamloos

Algemene tips.

  • Drink tussendoor een glaasje water, zo drink je minder alcohol en hydrateer je je lichaam direct!
  • Eet bewust, juist doordat je zo druk zit te kletsen schuif je onbewust meer naar binnen dan je denkt. Kauw goed en geniet van je eten!
  • Met de kerst eten we al genoeg, je hoeft niet ook nog volle schalen met kerstkransjes of boterkransen neer te zetten.
  • Snoep met mate, als je dan toch de kerstkansjes neer zet hoeven ze niet allemaal gelijk op. Neem er bijvoorbeeld eentje bij je koffie of thee en proef deze bewust.
  • Drink de rest van de dag voldoende water en thee en ga eens een rondje lopen in plaats van dat je de kerstdagen op de bank en voor de tv door brengt. Bij de buren naar binnen gluren is super leuk met de kerst, overal staan de lichtjes aan en versiering voor de ramen.

Allemaal alvast hele fijne dagen! Laat je niet gek maken het jaar heeft namelijk veel meer dagen dan deze twee kerstdagen! Het helpt al als je je bewust bent van wat je eet in plaats van dat je zonder te denken gewoon je mond vol propt.

Vanaf morgen zullen er dagelijks kerstrecepten op FoodieMarjan staan. Het voordeel van deze recepten is dat ik al rekening zal houden met bovenstaande regels. Want lekker eten hoeft echt niet allemaal vet en calorierijk te zijn.

91fefe86af5f446fc190f4b27b26ba04
bron afbeelding; vintagerosebrocante.com

Comments

comments

Laat weten wat je van dit bericht vindt!?

Close
%d bloggers liken dit: