Vietnam #1/2 Hanoi, Halong Bay en Sapa

Vietnam - www.foodiemarjan.nlDit keer geen lief dagboek, maar een blog over mijn vakantie. Nouja 1, het zijn er 2 geworden. Ik vond het een beetje teveel om in 1 blog te proppen. Vandaar dat ik de reis opgesplitst heb.

Waarom we naar Vietnam gingen? Omdat we geen visum kregen voor China moesten we snel een nieuwe vakantie zoeken en dat lukte via VietnamOnline. Met hun hulp en met de hulp van ChinaOnline kwam alles toch nog goed. En nee, dit is geen gesponsorde blog, was het maar zo’n feest maar ik ben oprecht heel blij met hen. Graag neem¬†ik jullie mee in de prachtige vakantie die we gehad hebben waarin food zeker een rol zal spelen.

Hanoi

We landde op Hanoi, na wat strijd met de pinautomaten op het vliegveld hadden we eindelijk geld, we waren dik miljonair ūüėČ en konden naar het hotel. Ik moet zeggen de service in alle hotels in Vietnam was fantastisch. Ze staan te springen voor je bagage houden je deur open en er staat altijd een lekker drankje klaar als je aankomt. En dan zaten wij nog in het middensegment. In Hanoi zaten we in het backpackers deel, dat betekend veel leuke restaurantjes,¬†winkeltjes,¬†vele straat verkopers en leuke barretjes op loopafstand. ¬†In Hanoi hebben wij vooral de tijd genomen wat om ons heen te kijken, te wennen, vooral aan het oversteken, maar dat heb je zo onder de knie. Gewoon goed de mensen aankijken en rustig oversteken. En natuurlijk zijn we daar direct opzoek gegaan naar lekker eten. De eerste avond gewoon op straat en dat ging (toen nog wel) goed met de magen.

Vietnam - www.foodiemarjan.nl
Met dank aan de Fransen hebben ze gewoon stokbroodjes in Vietnam. Wij namen bij een kraampje broodjes met varkenssate (of zoiets)
Ik heb me nooit onveilig gevoeld in Vietnam. Alleen betaalde ik op dag 1 wel ‚ā¨10,- voor dit zakje en dat klopt dus niet!
Ik wist dat Mirella er zou zijn, maar bij toeval kwamen we elkaar al snel tegen. Proost!
Vietnam - www.foodiemarjan.nl
Mirella gaf me de tip hier te gaan eten dat was zeker de moeite waard! Dus mocht je ooit ook in Hanoi zijn, neem hier eens een hapje!

Bestel als je met zijn tweeen bent bijvoorbeeld 2 vlees gerechten en een groente gerecht. Je krijgt er dan nog rijst bij en je hebt een flinke maaltijd!
En springrolls vooraf konden we natuurlijk ook niet laten!
Vietnam - www.foodiemarjan.nl
Zo ziet dat restaurantje er uit, dat zoekt wat makkelijker..
Vietnam leeft op koffie! Loop dus ook zeker eens een paar koffie tentjes in. Je hebt hele hippe, maar ook echte Vietnamese, ik zou beide proberen!
Ik moet zeggen dat ik bijna geen warme koffie op heb, vooral heel veel ijskoffie. Meestal zonder de gecondenseerde melk die je er overal bij kijgt.
Twee van de meest bezochte binnen trekpleisters zijn het Mausoleum en het Ho Chi Minh museum. Wij hebben er eentje bezocht gezien we vooral met eten bezig waren in Hanoi ;).

Vietnam - www.foodiemarjan.nl

In dit meer wat midden in Hanoi ligt zou een schildpad geleefd hebben die 500 jaar oud is geworden. Volgens de legende gaf deze schilpad de Vietnamezen het zwaard waarmee zij de Chinezen hebben verslagen en daardoor onafhankelijk werden. In het meer staat daarom ook een tempel voor de schildpad.
De Water Puppet Show in Hanoi trekt nogal wat bezoekers. Het is zeker leuk om heen te gaan en laat een stukje geschiedenis van Vietnam zien. Wij bewaarde het voor de avond gezien het nogal vroeg donker was in Vietnam.
Streetfood, doe het gewoon. Dat kan ik wel zo makkelijk zeggen maar ik heb er echt geen spijt van. Kies niet alleen de standaard restaurantjes maar ook de kleintjes die achter een gek trappetje zitten. Het eten is daar echt heerlijk. Juist de keren dat ik het niet lekker vond zat ik in een ‘normaal’ restaurant.
Vietnam - www.foodiemarjan.nl
Een kopje thee op straat ūüôā
En natuurlijk bergen fruit! Twijfel je of je het kunt eten spoel het dan nog even na met water, zodat je zeker weet dat het met fleswater is afgespoeld en niet als laatste met minder schoon water.

Halong Bay

Na Hanoi hadden we voor onszelf wat rust ingepland. We hadden voordat we op vakantie gingen maar 1 dag vrij gehad en het leek ons lekker rustig te beginnen. Vandaar dat we naar Halong Bay gingen. Blijkbaar zaten we in het naseizoen want we belandde samen op een boot. Helemaal tot rust kwamen we niet, want er moest gekanood worden, er zat een grot op de route en een flink berg voor een prachtig uitzicht. En ik moet zeggen het wakker worden op het water, de leegte om je heen en dan nog het heerlijke eten op de boot, dit hadden we even nodig!

Vietnam - www.foodiemarjan.nl
Dat is niet verkeerd wakker worden.
Viskoekjes op de boot, jummiej!
Lekker schelpjes!
En pellen maar!
Toetjes bestonden vooral uit vers fruit, heel vervelend ūüėČ

20160914-090344-vietnam-2016-img_20160914_140343

Vietnam - www.foodiemarjan.nl
En natuurlijk hebben wij ook de welbekende plaatjes van Halong Bay!
In het echt is het toch mooier!
Oh, zei ik al dat we er lekker hebben gegeten? En dan heb ik niet eens al het eten op mijn blog gezet!

Vietnam - www.foodiemarjan.nl

400 treden omhoog, maar dan heb je ook wat!

20160914-151900-vietnam-2016-p1010585 Vietnam - www.foodiemarjan.nl

Sapa

Vanuit Halong Bay konden we niet direct naar Sapa, we moesten namelijk de trein hebben in Hanoi. Dat ging even iets minder dan gewenst. Maar niets dan lof voor onze travel agent Tony. Hij had ons namelijk in een taxi gezet om alvast onze treinkaartjes te regelen, ik ben blij dat we dit niet zelf hadden gedaan. Al snel stonden we aan alle kanten vast en bewoog er dus niks meer. Gevalletje taalbariére met de taxichauffeur hielp ook niet echt. Maar ik begon al zenuwachtig op mijn horloge te kijken want over 3 kwartier moesten we toch echt in de trein zitten. De chauffeur begon wat te gebaren dat we uit de taxi moesten. Ineens zagen we Tony weer die wild stond te gebaren. Wij uit de taxi, backpack op ons rug, daypack op de buik en maar rennen achter Tony aan. Die zonder bepakking een stuk sneller ging. Aangekomen bij zijn scooter mocht ik achterop en ik nog denken en Stefan dan? Nou die moest er ook bij. Drie man op een scooter, met 2 backpacks en twee daypacks, maar we kwamen hierdoor op tijd bij de trein en konden naar Sapa! Tony bedankt!

Vietnam - www.foodiemarjan.nl
En tukken maar! Ik ben trouwens altijd heel blij met mijn lakenzak als in een een trein moet slapen. Het is een soort slaapzak maar dan super dun, maar wel lekker schoon!

In Sapa stond een homestay, een trekking ¬†van drie dagen en een nachtje in en hotel op de planning. De eerste dag wandelen was voor ons het zwaartst, mogelijk doordat we toch niet helemaal lekker hadden geslapen in de trein. Onderweg kom je zoveel moois tegen, vlinders, bergen, planten, rijstvelden, leuke kindertjes, waterbuffalo’s en alle soorten dieren die ze houden om van te leven in de bergen. Het leuke was dat ook alle dieren net jonkies hadden dus we hadden een hoop ‘ochhhh’ momentjes onderweg. De homestay was bijzonder. De opa des huizes was op zijn 36e opa geworden en ik geloof dat hij nu 38 was. Hij hield in ieder geval van rijstwijn en bleef ook mijn glas lekker vullen. Nadat we een heerlijke maaltijd op hadden mochten we in bad, nouja in een wijnvat!

Onderweg moet natuurlijk gegeten worden!

Vietnam - www.foodiemarjan.nl
Opa en oma met hun zoon en schoondochter.
Proost, de eerste toch zit er op.

Dit bad vol kruiden is goed voor de spieren. En ik moet zeggen, het was erg lekker!
Oma kookt wat af!
Gezellig met de hele familie aan tafel.

Bergschoenen zijn niet nodig, maar goed profiel wel! Anders lig je in de rijstvelden te rollen.

Ons restaurantje in Sapa, Viet Emotion.

Vietnam - www.foodiemarjan.nl
Mocht je in Sapa zijn, dit restaurant is de moeite waard, Viet Emotion.

Pho, de soep va Vietnam.

Wat eten we vandaag?
Vietnam - www.foodiemarjan.nl
Ook in Sapa wllen we koffie, dit tentje zat tegenover ons hotel.

Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl Vietnam - www.foodiemarjan.nl

Onderin het dorp waar we sliepen lag een waterval, konden we weer heerlijk traplopen.
De kledendracht in Sapa.
Mekong Delta - www.foodiemarjan.nl
Klik op de foto voor mijn andere blog over Vietnam!
Foodie Marjan

Mijn blog is eigenlijk mijn uit de hand gelopen liefde voor eten, niet alleen eten thuis maar ook als ik op pad ben in een leuke stad en zelfs op vakantie. Ik kan me al verheugen op al het eten dat ik tegenkom als ik weer een ander land bezoek. Veel plezier met het lezen van mijn blog, proberen van mijn recepten en stuur me gerust een berichtje als je vragen of opmerkingen hebt!

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedInPinterest

Comments

comments

1 gedachte over “Vietnam #1/2 Hanoi, Halong Bay en Sapa

Laat weten wat je van dit bericht vindt!?